rss Tiedotteet

5.2.2019

Fiksu Assa vie ilmastofiksuja palveluja juna- ja metroasemille – Yritykset tapahtumaan nyt haussa

Rautatieasema. Kuva Tuula Palaste

Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi 13.–18.5.2019. Yrityksiä haetaan nyt mukaan tapahtumaan markkinoimaan, myymään ja testaamaan palvelujaan. Paremmat palvelut asemien yhteydessä kannustavat ilmastoystävälliseen liikkumiseen ja sujuvoittavat ihmisten arkea.
Laaja joukko kaupunkeja ja muita julkisen sektorin toimijoita kehittävät yhdessä asemanseutuja osana vähähiilisiä matkaketjuja. EAKR-rahoitteinen Fiksu Assa -hanke tukee uusia palvelu- ja tuotekokeiluja paitsi tapahtuman ajan, myös pidempiaikaisesti. Hanketta koordinoi Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja rahoittaa Uudenmaan liitto.

– Raideliikenteen merkitys on kasvamassa, mikä tuo lisää matkustajia asemille ja mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Vähähiilisen liikkumisen solmukohtina asemat voivat toimia monenlaisten ilmastofiksujen ratkaisujen testialustana, kuvaa projektipäällikkö Pia Tynys HSY:stä.

Asemalle sijoittuminen on yrityksille ilmastoteko,

Hyviä esimerkkejä ovat matkaketjuja sujuvoittavat kestävän liikkumisen ratkaisut, kuten polkupyöriin, kimppakyyteihin ja muuhun liikennevälineiden yhteiskäyttöön liittyvät tuotteet ja palvelut. Myös erilaiset kestävät ruokapalvelut, kuten hävikki- ja lähiruoka- ja kauppakassipalvelut, sopivat hyvin asemien yhteyteen. Samoin myös fiksua kuluttamista, jakamistaloutta ja energiatehokasta asumista tukevat palvelut.

Asemalle sijoittuminen on yrityksille ilmastoteko, sillä se vähentää ihmisten liikkumisen tarvetta ja kannustaa kestävään liikkumiseen.

– Toivomme tapahtumaan yrityksiä, joiden esittelemät tuotteet ja palvelut ovat uusia, tukevat ympäristöystävällisiä valintoja tai helpottavat arkea. Näin asukkaat voivat hoitaa asiansa sujuvasti matkan varrella, kertoo projektisuunnittelija Aino Hatakka HSY:stä.

Yritykset voivat ilmoittautua mukaan 28.2. asti

13.–18.5.2019 järjestettävän Fiksu Assa -tapahtuman paikkoina toimivat Malmin asema Helsingissä, Myyrmäen asema Vantaalla, Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä, Riihimäen asema ja Hämeenlinnan asema. Yritykset voivat osallistua useammalla asemalla. Osallistuminen on yrityksille maksutonta. Tapahtumassa voi joko esitellä olemassa olevia palvelujaan tai testata uusia. Yritykset vastaavat oman esittelypisteensä järjestelyistä.

Yritykset voivat ilmoittautua mukaan vastaamalla verkkokyselyyn 28.2. mennessä. Vastaaminen ei sido yritystä, vaan tarkempi osallistuminen neuvotellaan tarkemmin lähempänä tapahtumaa.

Tulossa myös innovaatiokilpailu ja verkostoitumistapahtuma

Toukokuun tapahtumaa edeltää Asemanseutufoorumi Helsingissä 21.3.2019, jossa yritysten on mahdollisuus verkostoitua kaupunkien ja muiden yritysten kanssa sekä esitellä uusia vähähiilisiä palveluja ja tuotteita. Lisäksi tapahtumassa kuullaan laajemmin asemanseutukehittämisen ajankohtaisia suuntauksia.

Fiksu Assa -hankkeessa avataan kevään aikana myös Asemanseutujen innovaatiokilpailu, jolla tuetaan pidempiaikaisia palvelukokeiluja asemaympäristössä.

Lisätietoja:

Lisätiedot Fiksu Assa -hankkeesta ja tapahtumista hankkeen verkkosivuilta