rss Tiedotteet

31.10.2018

Gacha on maailman ensimmäinen jokasään robottibussi – AIKO-rahoitus mahdollisti hankkeen

Gacha bus. Picture Sensible 4 and Muji.
Gacha on maailman ensimmäinen itseohjautuva, kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuva robottibussi. Sen kehittäjät Sensible 4 ja MUJI ovat yhdistäneet suomalaisen teknologian ja japanilaisen designin. Bussi esitellään yleisölle maaliskuussa 2019 ja sen jälkeen se tulee koeajoon matkustajaliikenteessä. Uudenmaan liitto on tukenut hanketta AIKO-rahoituksella.

Voimakas sade, sumu tai lumisade ovat tähän asti estäneet itseohjautuvien autojen liikennöinnin. Sensible 4 on testannut teknologiansa toimivuuden Lapin arktisissa olosuhteissa.

– Itseohjautuvista ajoneuvoista voi tulla arkipäivää vasta kun teknologian toimivuus on varmistettu kaikissa ilmasto-olosuhteissa, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala.

AIKO-rahoituksen turvin

Uudenmaan liitto myöntää AIKO-rahoitusta alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen. Tässä hankkeessa on ollut tavoitteena kehittää ympärivuotiseen liikennöintiin soveltuva automaattibussi osana tieliikenteen automaatiokehitystä, ja tähdätä kansainväliseen liiketoimintaan.

– Gachan ajojärjestelmä ja sen paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa, Santamala kertoo.

Itseohjautuvaa pikkubussikalustoa on tarkoitus saada matkustajien käyttöön ja osaksi kuljetuspalveluita jo vuonna 2021.

Hankkeen japanilaisosapuoli MUJI on perustamassa Helsinkiin tytäryhtiötä ja avaa ensi vuonna liikkeen Helsingin Kamppiin. Helsinki Business Hub on ollut tärkeässä osassa yrityksen Suomeen saamisessa.

Gacha-bussin teknisiä tietoja:

• Mitat: pituus 4,5 m, leveys 2,4 m, korkeus 2,8 m
  • Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa, 6 seisomapaikkaa
  • Huippunopeus: 40 km/h itseohjautuvana
  • Voimalinja: nelivetoinen, sähköllä toimiva
  • Toimintasäde: 100+ kilometriä

> Sensible 4:n tiedote ePressi-palvelussa

Lisätietoja AIKO-hankkeesta:

Suunnittelupäällikkö Olli Pekka Hatanpää, puh. 050 587 5508

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Nimimerkki
Otsikko