rss Tiedotteet

7.5.2018

Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden keidas Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnon

Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnon

Uudenmaan maakuntahallitus valitsi vuoden Uusimaa-palkinnon saajaksi Lapinlahden Lähteen. Helsingin keskustan kainalossa sijaitseva merellinen sairaalamiljöö on hyvinvoinnin, mielenterveyden ja yhteisöllisyyden olohuone, joka toivottaa tervetulleeksi niin vierailijat, taiteilijat, yrittäjät kuin vapaaehtoisetkin.

Kuvassa Uusimaa-palkinnon saajat ja luovuttajat; Katja Liuksialan kädessä kunniakirja. Kuvassa myös vasemmalta Tuula Sundman, Kristian Wahlbeck, Sari Aalto-Matturi, Sinikka Kaakkuriniemi, Markku Markkula, Tarja Haili ja Ossi Savolainen.

Uusimaa-palkinto luovutettiin Lapinlahden Lähteellä toimivan Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry:n puheenjohtajalle Katja Liuksialalle ja projektipäällikkö Tuula Sundmanille Kahvila Lähteellä maanantaina 7.5.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula ja maakuntajohtaja Ossi Savolainen kiittivät Lapinlahden Lähdettä hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden lisäämisestä maakunnassa. Uusimaa-palkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena maakunnan hyväksi tehdystä työstä.

Vastalääkettä yksinäisyydelle

Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan. Seuran puheenjohtaja Katja Liuksiala otti palkinnon vastaan iloisena siitä, että Lapinlahden aktiivinen toiminta on huomattu. Viime vuonna sairaala-alueella vieraili noin 60 000 kävijää.

− Tämä tunnustus lämmittää kaikkia, jotka ovat edistäneet Lapinlahden sairaala-alueen uutta elämää. Uskon, että Lapinlahteen liitetään arvoja, kuten yhteisvastuu ja yhteisen kulttuurihistorian vaaliminen. Toimintamme on vastalääkettä yksinäisyydelle ja tehoelämälle, Liuksiala toteaa. ­

Lapinlahden Lähde ryhmäkuva

Kuvassa Lapinlahden Lähteen toimijoita ja Uusimaa-palkinnon luovuttajat

Voima syntyy yhteisöllisyydestä

Vanha Lapinlahden sairaalamiljöö sijaitsee Helsingin keskustan tuntumassa meren rannalla. Sadat ammattilaiset ja vapaaehtoiset sekä kymmenet tuhannet vieraat ovat ottaneet alueen omakseen ja kehittäneet sitä rohkeasti omakseen.

Kunnostetuissa tiloissa työskentelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, vapaaehtoisia, taiteilijoita ja yrittäjiä. Lapinlahden Lähteen voima syntyy yhteisöllisyydestä, jossa eri alat oppivat toisiltaan ja ovat yhdessä enemmän.

Alueen kahvila, taidegalleria, lahjatavarapuoti sekä mielenterveyden hoidon historiasta kertova Mental Museum tarjoavat elämyksiä ja hengähdystaukoja alueella vieraileville. Ravintola Loop loihtii herkkuja hävikkiruoasta. Lapinlahden 1880-luvulla rakennettu sauna on Helsingin vanhin edelleen toimiva yleisösauna.

− Parasta on, kun erilaiset ihmiset yhdessä luovat uutta, kertoo Liuksiala. Yhteisten tapahtumien järjestäminen on tuonut yhteen niin vapaaehtoisia, lähialueen asukkaita kuin omia toimijoitamme.

Lapinlahden Lähteen alueella järjestetään lukuisia maksuttomia tapahtumia luennoista linturetkiin. Myös pop-up-toiminta sekä projektit ovat tärkeä osa Lapinlahden Lähteen elinvoimaa.

Lapinlahden Lähde maisema

Palkintotilaisuus käynnisti monipuolisen Uusimaa-viikon

Uusimaa-palkinto myönnettiin osana maanantaina 7.5. alkavaa Uusimaa-viikkoa, joka sukeltaa kulttuurin ja muutoksen pyörteisiin. Tapahtumaviikkoa vietetään ympäri maakuntaa: Askolassa, Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Lapinjärvellä, Lohjalla, Loviisassa ja Vihdissä. Luvassa on muun muassa keväisiä juhlia, seminaareja ja työpajoja, ulkoilua, urheilua sekä konsertteja.

> Uusimaa-viikon ohjelma

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Tarja Haili, puh. 040 7741 718

Puheenjohtaja Katja Liuksiala, Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry, puh. 040 6683328

Kuvat: Tuula Palaste

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi