rss Tiedotteet

7.3.2018

Ilmanlaatukartta kertoo millaista ulkoilmaa hengitämme

HSY ilmanlaatukartta. kuvaaja Anni Levonen
Uusi reaaliaikainen kartta kertoo, millaista ulkoilmaa hengität. Se ennustaa myös, miten ilmanlaatu muuttuu lähituntien aikana. Ilmanlaatukartta löytyy HSY:n verkkosivuilta osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatukartta.

Kartta visualisoi Ilmatieteen laitoksen kehittämän mallin tuloksia. Malli hyödyntää ilmanlaadun mittauksia ja ottaa lisäksi huomioon muun muassa sään, maastonmuodot, liikennemäärät, ilmansaasteiden kaukokulkeuman ja puunpolton päästöarviot. Ilmanlaatutiedot saadaan laskettua tunneittain 12 x 12 metrin tarkkuudella.

Ilmanlaadun voi tarkistaa puhelimen selaimella siellä, missä liikkuu. Lisäksi palvelu kertoo, miten ilmanlaatu kehittyy lähimmän kahdentoista tunnin aikana. Ennustetta voi hyödyntää vaikkapa valitessaan työmatkan pyöräilyreittiä.

HSY:n ilmanlaatukartan kehittäjinä oli kaksi hanketta, jotka ovat saaneet rahoituksen Uudenmaan liitolta ja Tekesiltä. HAQT on pääkaupunkiseudun kasvusopimuksen mukainen Smart & Clean -hanke, joka toteuttaa Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiaa. Se on saanut Uudenmaan liiton myöntämää valtion AIKO-rahoitusta, jolla käynnistetään alueellisia innovaatioita ja kokeiluja. CITYZER-hanke on puolestaan saanut Tekes-rahoitusta Teollinen internet -ohjelmasta.

> Lue lisää HSY:n tiedotteesta

Kuva: Anni Levonen