rss Tiedotteet

31.8.2018

Itämeri-parlamentaarikot kokoontuivat Maarianhaminassa – agendalla yhteistyö sekä ympäristö- ja energia-asiat

Baltic Sea Parliamentary Conference 2018
Parlamentaarinen Itämeri-konferenssi kokoontui Ahvenanmaalla 26.–28. elokuuta. Itämeri-yhteistyön lisäksi keskusteluteemoina olivat ympäristö- ja energiakysymykset. Tilaisuuden avasi tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Maakuntajohtaja Ossi Savolainen osallistui kokoukseen Itämeren yhteistyöfoorumi BSSSC:n edustajana.

Niinistö: Itämeri-yhteistyö käy malliksi muillekin alueille

Presidentti Niinistö korosti avauspuheenvuorossaan Itämeren alueen ainutlaatuista yhteistyötä, ja sen soveltuvuutta malliksi muillekin alueille. Hän mainitsi, että EU:n Itämeri-strategia täyttää ensi vuonna kymmenen vuotta, Suomen EU-puheenjohtajuuskauden aikana, joten silloin on sopiva aika tarkastella strategian saavutuksia.

Niinistö kiitti monien eri organisaatioiden aktiivisuutta yhteistyössä. Hän ilmaisi myös vakavan huolensa Itämeren ekologisesta tilasta, josta hän mainitsi esimerkkinä lämpimän kesän myötä voimistuneet leväkukinnat.

Meneillään oleva Suomen puheenjohtajuuskausi Itämeren suojelukomissiossa HELCOM:ssa painottuu Itämeren toimintaohjelma Baltic Sea Action Planin (BSAP) toimeenpanoon. Presidentti muistuttikin, että rakenteet ja konferenssit eivät yksin paranna mitään, vaan tarvitaan konkreettisia toimia.

Rahoitusohjelmat, Itämeren tila ja energianjakelu nostettiin julkilausumaan

Konferenssin antamassa julkilausumassa nousevat esiin valtioiden rajat ylittävät rahoitusohjelmat, Healthy Baltic Sea -visio Itämeren tilan parantamiseksi, rajat ylittävän energianjakelun kehittäminen, EU:n pohjoisen ulottuvuuden tukeminen sekä yhteistyö Luoteis-Venäjän kanssa. Lisäksi julkilausuma peräänkuuluttaa yhteistyötä maahanmuuttoasioissa sekä taloudellisen kasvun edellytysten edistämisessä.

Yleiskeskustelussa varsinaisten kokousasioiden lisäksi otettiin esille länsimaiden ja Venäjän välien viimeaikainen kiristyminen.

Istunnossa kuultiin muun muassa ministeri Kimmo Tiilikaisen, ympäristö-, meri- ja kalastusasioiden EU-komissaari Karmenu Vellan, CPMR:n Itämerikomission puheenjohtaja Jari Nahkasen sekä aiemmin Itämeri-konferenssin puheenjohtajana toimineen Christina Gestrinin puheenvuorot.

Puheenjohtajuus Norjaan

Itämeri-konferenssin tulevalle kaudelle valittiin puheenjohtajaksi norjalainen kansanedustaja Jorodd Asphjell. Ensi vuoden konferenssi päätettiin pitää Oslossa.

Vuonna 1991 Suomen aloitteesta perustettu Itämeren alueen parlamenttien konferenssi BSPC (Baltic Sea Parliamentary Conference) edistää 11 Itämeri-valtion parlamentin yhteistyötä poliittisen vuoropuhelun avulla. Toiminnassa on mukana myös lukuisia tärkeitä tahoja, kuten Itämeren valtioiden neuvosto CBSS, Euroopan komissio, Pohjoismaiden neuvosto ja ministerineuvosto sekä Baltic Assembly.

Useat Itämeren alueen ei-valtiolliset järjestöt osallistuvat konferenssiin tarkkailijoina. Näistä Uudenmaan liitto on jäsenenä BSSSC:ssä ja CPMR:n Itämerikomissiossa.

> Konferenssin englanninkielinen yhteenveto

> Julkilausuma

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Janne Tamminen, puh. 050 5586 303

Kuva: Baltic Sea Parliamentary Conference (BSPC)

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi