rss Tiedotteet

13.5.2017

Kallio juhli vuoden 2017 kaupunginosana – kirjaston seinään Kallio-laatta

Kallio 2017, kuva Tuula PalasteUudenmaan maakuntahallitus valitsi helmikuussa Helsingin Kallion vuoden 2017 uusmaalaiseksi kaupunginosaksi. Kalliolaiset juhlivat palkintoa lauantaina 13. toukokuuta Kallio kukkii -festivaalin avajaisissa. Valinnan kunniaksi julkistettiin Kallio-laatta, joka kiinnitetään Kallion kirjaston seinään. Laatan on suunnitellut Niko Riepponen.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Eero Heinäluoma luovutti kunniakirjat sekä kolmen aktiivisen yhteisön toimintaan 1 000 euron avustuksen kullekin. Yhteisöt ovat Kallion kulttuuriverkosto, Kallio-seura ja Kallio-liike.

Kalliota on jo useana vuonna ehdotettu vuoden kaupunginosaksi, joten oli jo korkea aika palkita kalliolaisten hieno työ asuinalueen yhteishengen eteen, sanoi Heinäluoma.

Kallio-laatta, kuva Tuula Palaste

Kallio-laatan suunnittelija Niko Riepponen mallaa laattaa kirjaston oven pieleen.

Yhteisöllisyys on Kallion vahvuus

Kallion valinnan ratkaisi avoimesti verkottunut yhteistoiminta, jolla on pitkät perinteet. Yhteisöllisyys on jokapäiväistä ja näkyy niin vilkkaana pop-up-kulttuurina kuin pitkäjänteisissä kehittämistoimissa.

Yhdessä tekemisen ansiosta asukkaat kokevat Kallion hyvänä paikkana asua ja elää. Monenkirjava asukkaiden yhteisö on oppinut pitämään erilaisuutta arvona ja ottamaan kaikki mukaan toimintaan. Alueen yritykset ovat myös vahvasti mukana verkostoissa.

Kallion tapahtumien lista on pitkä ja järjestelyissä on mukana satoja paikallisia kulttuuritoimijoita. Kallio kukkii on yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista kaupunginosafestivaaleista, joka houkuttelee paljon osallistujia myös kaupunginosan ulkopuolelta.

Karhupuistossa, kuva Seija Elo
Vuoden kaupunginosan juhlissa Karhupuistossa.

Vuoden valinnalla pitkät perinteet

Uudenmaan liiton tunnustus asuinalueiden vaalijoille on myönnetty vuodesta 1988 lähtien. Vuorovuosin nimetään vuoden kaupunginosa ja vuoden kylä. Nimeäminen perustuu uusmaalaisten järjestöjen ja asukkaiden ehdotuksiin, joita voi syksyisin jättää Uudenmaan liitolle verkkolomakkeella.

Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan. Tänä vuonna ehdolla oli 11 kaupunginosaa.

Lisätietoja:

Tarja Haili, erityisasiantuntija, Uudenmaan liitto, puh. 040 7741 718