rss Tiedotteet

8.1.2019

Maakunnat vaativat investointeja päärataan – Lentorata ja Pisara Uudenmaan kärkihankkeet

Juna lumisessa maisemassa.  Kuva mostphotos.com.

Pääradan varren maakunnat vaativat, että radan kapasiteettia ja nopeuksia nostetaan. Tarvitaan investointeja, jotka laajentavat työllistymismahdollisuuksia, tukevat ihmisten ja tavaroiden sujuvampaa liikkumista sekä edistävät Suomen ilmastotavoitteita, Suomi raiteille -kannanotossa todetaan.

Maakuntien mukaan pääradan korjaaminen, kehittäminen ja pullonkaulojen poistaminen pääkaupunkiseudulla sekä muualla Suomessa tulee kirjata hallitusohjelmaan.

Investointien vaikutukset ulottuvat laajalle ja hyödyttävät merkittävästi kansalaisia ja elinkeinoelämää koko maassa. Pelkästään eteläisessä ja läntisessä Suomessa radan vaikutusalueella on 60 prosenttia maan väestöstä ja työpaikoista.

Lentorata ja Pisara helpottamaan ruuhkaisinta osuutta

Uudellemaalle parhaillaan laadittavassa maakuntakaavassa päärata ja siihen linkittyvä lentorata on nostettu alueen suurten liikennehankkeiden kärkeen. Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta pääradalle ja Lahden oikoradalle kulkevan lentoradan on tarkoitus helpottaa pääradan ruuhkaa ja parantaa lentokentän saavutettavuutta.

Toinen merkittävä hanke on Pisara­tunneli, joka toisi lisää kapasiteettia kaikkein ruuhkaisimmalle osuudelle Helsingin ja Pasilan välille.

– Pisara tarvitaan, jotta pääradan muu kehittäminen ei tuo sumaa Helsingin päähän, painottaa aluekehityksen johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

Nopeimmin toteutettava hanke Uudellamaalla on Kerava–Riihimäki-rataosan kakkosvaihe, jossa parannetaan osuuden välityskykyä ja lisätään nopeuksia. Hankkeen selvitystyö on valmis, mutta rahoituspäätös puuttuu.

Päärata tulossa EU-rahoituksen piiriin

Päärata ollaan tuoreessa Euroopan unionin esityksessä sisällyttämässä osaksi eurooppalaista ydinverkkokäytävää. Tämä nostaa pääradan EU:n liikenneverkkojen korkeimpaan tärkeyskategoriaan ja mahdollistaa EU-rahoituksen hakemisen radan parannusinvestointeihin tulevalla rahoituskaudella.

– EU:n rahoitusmahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää suunnitteluvalmiuden parantamista sekä kansallista rahoitusta pääradan hankkeisiin, Vikman-Kanerva muistuttaa.

Pääratakannanoton allekirjoittajina ovat Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan maakuntajohtajat sekä joukko ratayhteyden kaupunginjohtajia.


> Suomi raiteille -kannanotto

 

Lisätietoja:

Aluekehityksen johtaja Merja Vikman-Kanerva, puh. 040 638 6669


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja