rss Tiedotteet

21.5.2018

Maakuntahallituksen päätökset 21.5.2018

Nuija, kuva Kosti KeistinenUudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 21. toukokuuta, ja perehtyi Uusimaa-kaavan valmisteluaineistosta saatuun palautteeseen. Lisäksi hallitus tutustui muun muassa maakunnan väliaikaisen valmistelutoimielimen valmisteluun ja päätti maakunta- ja sote-uudistuksen ohjauksen vahvistamisesta perustamalla maakuntahallitukseen kaksi toimikuntaa.

Uusimaa-kaava 2050: valmisteluaineistosta saatu palaute ja toimenpiteet sen johdosta

Maakuntahallitus tutustui Uusimaa-kaavan palautteeseen. Kaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä ja lausunnoilla 27.2.–13.4.2018, ja siitä saatiin yhteensä 75 lausuntoa ja 92 mielipidettä. Muun muassa kaikki Uudenmaan kunnat antoivat lausunnon. Mielipiteistä valtaosa tuli yksityishenkilöiltä, loput järjestöiltä, yhdistyksiltä ja yrityksiltä.

Lausunnoissa esille nousivat erityisesti liikkuminen, joukkoliikennekäytävät ja logistiikan kehityskäytävät, kestävän kasvun vyöhykkeet ja keskukset, kauppa sekä kaavan ohjausvaikutus ja tulkinta. Mielipiteissä korostuivat Inkoo-Raaseporin tuulivoima-alue, Malmin lentokenttä sekä ampumaradat.

Uusimaa-kaavan valmisteluaineisto koostui rakennekaavan luonnoksesta sekä kaavan laadintaa ohjaavista suunnitteluperiaatekorteista. Lisäksi oli mahdollisuus antaa palautetta valmisteluaineiston taustamateriaalista.

Hallitus tekee varsinaiset linjaukset kokouksessaan 18.6.2018.

> Linkki esitykseen

Maakunnan väliaikaisen valmistelutoimielimen (VATE) asettamisen valmistelu

Maakuntahallitus totesi Uudenmaan väliaikaisen valmistelutoimielimen neuvottelutilanteen ja päätti lähettää alustavan neuvotteluesityksen eri osapuolille hyväksyttäväksi. Toimielimeen ehdotettujen jäsenten on oltava tulevalle maakunnalle toimintojaan luovuttavien organisaatioiden virkasuhteessa olevia. Toimielimen kokoaikaiseksi esittelijäksi ehdotetaan maakuntajohtaja Ossi Savolaista.

Väliaikainen valmistelutoimielin vastaa maakunnan toiminnan ja hallinnon käynnistämisestä siihen asti, kunnes maakuntavaaleilla valittu maakuntavaltuusto ja sen asettama maakuntahallitus ovat aloittaneet toimintansa. Toimielimen perustaminen on ehdollista; se aloittaa toimintansa, jos hallituksen maakuntalainsäädäntöön liittyvä toimeenpanolaki tulee voimaan.

> Linkki esitykseen

Maakunta- ja sote-uudistuksen ohjauksen vahvistaminen

Maakuntahallitus päätti vahvistaa maakunta- ja sote-uudistuksen esivalmistelun ja toimeenpanon ohjausta perustamalla alaisuuteensa kaksi toimikuntaa: Sosiaali- ja terveysasioiden toimikunnan sekä konserni- ja elinvoimatoimikunnan.

Hallitus ohjaa maakuntauudistuksen valmistelua siihen asti, kunnes uusi maakunta on saanut omat päätöksentekoelimet. Väliaikainen valmistelutoimielin toimii kuitenkin oikeudellisesti itsenäisesti ja virkavastuulla.

Hallitus nimeää jäsenet ja esittelijät toimikuntiin seuraavassa kokouksessaan 4.6.2018.

> Linkki esitykseen

Lausunto Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaluonnoksesta

Maakuntahallitus päätti jättää lausunnon pöydälle.

Sote- ja maakuntauudistuksen tilannekatsaus 8/2018

Tilannekatsaukset maakuntavaltuustolle:

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituspäätökset:

• EAKR rahoituspäätös (myönteinen): Pyykki - Pk-yritysten tulevaisuuden kilpailukykyä ja kasvun mahdollisuuksia yhteiskehittämisellä ja palvelumuotoilulla > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): LIITO - Digitaaliset liiketoimintamallit > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): KINOS - Kasvua ja innovaatioita osaamisverkostoilla - startup- ja pk-yritysten kehittämishanke > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): HAPPILY - Haja-asutusalueiden palvelupilotit, liikkuminen ja yhteisöt > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): Jätkäsaari Smart Mobility - Liiketoimintaa älykkäästä liikkumisesta > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): Pienjätelogistiikka sairaalaympäristössä > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): Tuote- ja palveluvirittämö > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): UKAMAKI - Uutta kasvua matkailuun Kiinasta > Linkki esitykseen
  • EAKR rahoituspäätös (myönteinen): HUKATON - Hukkalämpökuormien hyödyntäminen, varastointi ja kysyntäjouston tehostaminen > Linkki esitykseen