rss Tiedotteet

29.1.2018

Maakuntahallitus perehtyi uuden maakunnan talouden haasteisiin – Ylimääräinen kokous 12.2.

Markus Sovala, hallitus 29012018Uudenmaan maakuntahallitus perehtyi 29. tammikuuta pitämässään kokouksessa huolella uuden maakunnan talous- ja strategiavalmisteluun. Lista-asioiden käsittelyä jatketaan ylimääräisessä kokouksessa 12. helmikuuta.

Uusimaa 2019 -projektin talousjohtaja Markus Syrjänen esitteli maakunnan talousstrategian lähtökohtia ja strategiajohtaja Markus Pauni teki selkoa valmisteluvaiheen maakuntastrategian luonnoksen painotuksista. Muutosjohtaja Markus Sovala kertoi uudistushankkeen valmistelutilanteesta kokonaisuutena. Esittelyjen lomassa hallitus kävi vilkasta lähetekeskustelua.

Talousjohtaja Syrjänen kertoi uuden maakunnan sote-palvelujen tuottavuuden kasvutavoitteen olevan 1,5 prosenttia vuodessa. Palvelujen rahoituksesta päättää eduskunta, ja maakunnan tehtäväksi jää sovittaa toiminta annettuihin resursseihin.

Maakuntastrategian kantavina ajatuksina ovat turvallinen siirtymä ja rohkea uudistuminen. Strategiajohtaja Pauni korosti hyvää yhteistä valmistelua.

Uudessa maakuntahallinnossa valtion ja maakuntien kesken otetaan käyttöön uusi toimintatapa, vuoropuheluun perustuva aluekehittämiskeskustelu. Käytäntöä testataan tammi-helmikuussa. Kehittämispäällikkö Eero Venäläinen kertoi, että Uudenmaan keskusteluagendalle 14.2. on otettu

• työllisyyden nostaminen ja innovaatiotoiminta
  • asuminen ja liikenne tarvetta vastaaviksi kestävällä tavalla
  • hyvinvoinnin parantaminen ja sosiaalinen kestävyys.

Puheenjohtaja Outi Mäkelän ehdotuksesta maakuntahallituksen kokousrytmiä tiivistetään kevään aikana. Näin hallituksella on paremmat mahdollisuudet ohjata uudistuksen kiivastahtista valmistelutyötä.

> Kokouksen esityslista

Lisätietoja:

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Outi Mäkelä, puh. 050 5122 877
Maakuntahallituksen sihteeri, hallinto- ja talousjohtaja
Paula Autioniemi
, puh. 040 737 8050