rss Tiedotteet

18.9.2018

Maakuntavaltuusto keskusteli sote- ja maakuntamallin valmistelusta Uudellamaalla

Valtuusto 18.9.2018Uudenmaan maakuntavaltuusto kävi kokouksessaan 18. syyskuuta vilkkaan keskustelun vasemmistoliiton jättämästä valtuustoaloitteesta, jonka mukaan sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu tulisi keskeyttää Uudellamaalla, sekä maakuntahallituksen vastauksesta aloitteeseen.

Vasemmistoliiton valtuutettu Pia Lohikoski (vas, Kerava) esitti maakuntahallituksen vastauksen palauttamista uuteen valmisteluun. Hänen mielestään vastaus oli ristiriidassa suhteessa maakuntavaltuuston maaliskuussa ottamaan kantaan. Valtuuston kannan mukaan uudistus ei ota huomioon Uudenmaan erityisasemaa, ja sen vuoksi uudistusta sekä maakuntaa hallintomallina ei tulisi toteuttaa Uudellamaalla maan hallituksen esittämällä tavalla.

Johanna Karimäki (vihr, Espoo) kannatti vasemmiston palautusehdotusta. Hänen mielestään maakuntahallituksen vastauksesta ei käy ilmi maakuntavaltuuston kriittinen näkemys. Hän kuitenkin muistutti, että uudistuksen valmistelijat tekevät tärkeää työtä ja heidän työnsä tulee jatkua.

Palautusesitys hylättiin äänin 48–14, ja maakuntahallituksen vastaus vasemmistoliiton aloitteeseen hyväksyttiin. Kahdeksan äänesti tyhjää.

Valtuuston enemmistö näki valmistelun jatkamisen tarpeellisena, joskin puheenvuoroissa maakuntahallituksen vastausta kritisoitiin siitä, että valtuuston ottama kriittinen kanta hallituksen reformia kohtaan ei näy riittävästi.

Useat valtuutetut muistuttivat soten uudistamisen tarpeesta, toimijoiden yhteistyön syventämisen tärkeydestä sekä painottivat hankkeen työsuhteiden jatkon varmistamista.

Maakuntahallitus suositti valmistelun jatkamista

Maakuntahallitus hyväksyi kantansa valmistelun jatkamisesta yksimielisesti elokuun kokouksessa, kun se antoi vastauksensa vasemmistoliiton valtuustoaloitteeseen.

Maakuntahallituksen mukaan valmiudet uudistuksen toimeenpanoon on säilytettävä maan hallituksen uudistushankkeen toteutumisen varalta. Valtion rahoittaman valmisteluhenkilöstön työsuhteiden katkeaminen olisi liian suuri riski. Nykyiset työsopimukset ovat voimassa vuoden 2018 loppuun asti.

Maakuntahallituksen vastauksessa muistutetaan, että organisoidun ja asiantuntevan valmistelun ansiosta on pystytty vaikuttamaan lakiesityksiin niin, että ne soveltuvat paremmin Uudellemaalle.

– Uudenmaan valmistelutyössä on tehty arvokasta työtä niin sote-puolella kuin ICT-kehitystyössä. Työ ei mene hukkaan kävipä valtakunnallisen hankkeen etenemisessä miten tahansa, maakuntajohtaja Ossi Savolainen muistutti valtuutetuille kokouksessa.

> Katso kokouksen videotallenne

Lisätietoja:

Mari Holopainen (Helsinki, vihr), maakuntavaltuuston pj.,
Maakuntajohtaja Ossi Savolainen, puh. 040 589 8415

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja