rss Tiedotteet

13.3.2018

Maakuntavaltuusto maakunta- ja sote-uudistuksesta: Hallituksen esitys ei ole Uudenmaan asukkaiden etujen mukainen

Valtuusto 13.3.2018Uudenmaan maakuntavaltuuston mielestä hallituksen eduskunnalle antama lakiesitys maakuntien perustamisesta ja sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta ei ole Uudenmaan asukkaiden etujen mukainen. Esitys ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä.

– Maakuntavaltuutetut selvästi kokivat huolta siitä, ettei Uudenmaan asukkaita ole kuultu, vaikka meitä on lähes 1,7 miljoonaa. Valtuuston näkemyksen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksesta on tulossa vaikeasti hallittava ja monimutkainen, maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mari Holopainen (vihr, Helsinki) sanoo.

Uusimaa tuottaa Suomen bruttokansantuotteesta noin 40 prosenttia. Pääkaupunkiseutu ja Uusimaa on elinkeinorakenteen, tutkimuksen ja ulkomaisten investointien määrän suhteen erityisen tärkeä koko Suomen kehitykselle. Kasvavalle Uudellemaalle osoitettaisiin kustannusten hillinnän tavoitteesta kolmasosa, noin miljardi euroa.

– Näkemykseni on, ettei säästötavoitetta voida toteuttaa maakunnassa, jossa sekä väestö- että palvelutarpeet kasvavat tulevaisuudessakin, muistuttaa ensimmäinen varapuheenjohtaja Leena Luhtanen (sd, Espoo).

Uudenmaan maakuntavaltuusto hyväksyi tämänpäiväisessä kokouksessaan selkein lukemin esityksen, jossa vaaditaan, että Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteet ja kyky hoitaa velvoitteensa kunnittain tai yhteistoiminnassa otetaan huomioon sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisessa. Rakenteeksi tulisi etsiä yhdessä alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa toisenlainen malli kuin nyt käsittelyssä oleva.

Kokouksessa käytiin vilkasta keskustelua ja äänestettiin. Maria Ohisalo (vihr, Helsinki) teki kannanottoesityksen, johon keskustan valtuustoryhmä jätti vastaesityksensä. Vastaehdotus raukesi äänin 54–5, 9 äänesti tyhjää. Heikki Vestman (kok, Sipoo) ehdotti lisättäväksi mainintaa vaalipiireistä, ja se hyväksyttiin äänin 49–10, 9 tyhjää. Lopuksi äänestettiin kannanoton hyväksymisestä, ja se sinetöitiin äänin 57–12 ei, 5 tyhjää.

Maakuntavaltuusto päätti, että se jatkaa keskustelua sote- ja maakuntauudistuksessa ylimääräisessä kokouksessaan 17. huhtikuuta.

> Maakuntavaltuuston hyväksymä kannanotto

Lisätietoja: