rss Tiedotteet

27.6.2017

Maakuntavaltuustoon nimettiin 80 kuntien edustajaa

Kuntien-edustajainkokous-27.6.2017Uudenmaan kuntien edustajainkokous on tänään valinnut maakuntavaltuuston kuluvalle kuntavaalikaudelle. Uudenmaan liiton ylintä päätösvaltaa käyttävässä valtuustossa on 80 jäsentä, jotka ovat uusmaalaisia kunnanvaltuutettuja.

Uudessa valtuustossa on 26 edustajaa Helsingistä, 11 Espoosta, 9 Vantaalta ja 3 Porvoosta sekä pienemmistä kunnista kustakin yksi tai kaksi edustajaa. Paikkamäärät lasketaan Uudenmaan kuntien asukaslukujen mukaan siten että kunta saa valtuustoon edustajan jokaista alkavaa 25 000 asukasta kohden.

Helsinkiläinen Jan Vapaavuori (kok) toimi edustajainkokouksen puheenjohtajana. Kutakin Uudenmaan 26 kuntaa edusti yksi jäsen, jonka äänimäärä määräytyi asukasluvun mukaan.

Vihreät nousi toiseksi suurimmaksi puolueeksi, puheenjohtaja Helsingistä

Kokoomus piti maakuntavaltuustossa kuntavaalien tuloksen perusteella suurimman puolueen aseman 22 paikalla. Vihreät nousi toiseksi suurimmaksi puolueeksi ohi sosialidemokraattien. Vihreillä on 17 paikkaa ja sosialidemokraateilla 14 paikkaa. Puolueiden välisen sopimuksen mukaan puheenjohtajaksi valitaan vihreitä edustava helsinkiläinen.

Ruotsalaisella kansanpuolueella, perussuomalaisilla ja vasemmistoliitolla on kullakin 7 valtuustopaikkaa, keskustalla on 4 paikkaa ja kristillisdemokraateilla 2 paikkaa.

Maakuntahallitus sekä toimielimien puheenjohtajat nimetään elokuussa

Valtuusto järjestäytyy elokuun lopulla ja valitsee maakuntahallituksen. Maakuntahallitukseen tulee uudelle kaudelle 15 jäsentä. Uudenmaan liiton perussopimuksen mukaan kuntia edustavat jäsenet valitaan niin, että yli sadan tuhannen asukkaan kunnasta tulee yksi jäsen kutakin täyttä sataa tuhatta asukasta kohti.

Helsinki saa maakuntahallitukseen 6 jäsentä ja Espoo ja Vantaa molemmat 2 jäsentä. Muut 23 Uudenmaan kuntaa saavat yhteensä 5 jäsentä.

Toimielinten kausi jää kuntavaalikautta lyhyemmäksi mikäli maakuntauudistus etenee aikataulun mukaan. Tammikuussa 2018 presidentinvaalien yhteydessä pidettäväksi suunnitelluissa maakuntavaaleissa valitaan valtuusto vuoden 2019 alussa aloittavan uuden maakunnan ylimmäksi päätöksentekoelimeksi.

> Maakuntavaltuuston jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet kunnittain

Lisätietoja:

Vaalien valmistelutoimikunnan sihteeri Janne Tamminen,