rss Tiedotteet

20.10.2017

Minkä mausteen sinä lisäisit Uusimaa-ohjelmaan?

Uusimaa_2_0_kuvaMillaisen Uudenmaan sinä haluaisit tulevaisuudessa? Nyt on hyvä aika vaikuttaa, sillä maakunnan kehittämistä ohjaava Uusimaa-ohjelma 2.0 on kommentoitavana. Palautetta kerätään vielä 2. marraskuuta asti.

Ohjelman ovat valmistelleet tahot, jotka vaikuttavat päätöksillään Uudenmaan tulevaisuuden suuntaan. Siksi onkin tärkeää, mistä aineksista Uusimaa-ohjelma rakentuu. Työssä ovat olleet mukana Uudenmaan ELY-keskus, alueen kunnat, yrityksiä, koulutus- ja tutkimustoimijoita sekä vetovastuussa Uudenmaan liitto.

– Lopputuloksena syntynyt ohjelma kuvastaa avaintoimijoiden yhteistä tahtoa tulevaisuuden Uudestamaasta. Haluamme sen kuitenkin vastaavan myös kansalaisten käsitystä tulevaisuudesta, joka syntyy arjen valintojen ja tekojen myötä, painottavat ohjelman työprosessista vastaavat Lauri Kuukasjärvi ja Liisa Hyttinen Uudenmaan liitosta.

Toivommekin uusmaalaisilta vielä ripauksen apua ohjelman viimeistelyyn. Uusimaa-ohjelma löytyy verkosta, ja kommentit voi toimittaa Uudenmaan liittoon mutkattomasti osoitteeseen toimisto@uudenmaanliitto.fi.

– Kerro siis meille minkä mausteen sinä haluaisit lisätä Uusimaa-ohjelmaan, kannustaa Kuukasjärvi.

Eikö YouTube-video näy, klikkaa tästä

Euroopan virkein ja viilein maakunta

Uusimaa-ohjelmassa korostuvat yhteydet Eurooppaan sekä ihmisten ja luonnon hyvinvointi. Ohjelma visioi, että tulevaisuuden Uusimaa on Euroopan virkein ja viilein alue vuonna 2050.

Hyttinen valottaa tätä hieman leikkisääkin sanaparia, joka kuulostaa englanniksi helpommin omaksuttavalta: Cool and the most vibrant region in Europe.

– Uudenmaan virkeys kuvastuu aktiivisuutena, teknologisina innovaatioina ja edelläkävijyytenä, yrittäjähenkisyytenä sekä eloisana kaupunkikulttuurina. Alueen viileys näkyy ilmastoviisautena, matkailun kasvuna ja positiivisena ilmapiirinä, selittää Hyttinen.

Tavoite on saavutettu, jos päättäjien ja kansalaisten valintojen ansiosta ihmiset ovat tulevaisuudessa osaavia ja hyvinvoivia, bisnes menestyy vastuullisesti ja Uusimaa on ilmastoviisas sekä ympäristöltään monimuotoinen.

Mikä Uusimaa-ohjelma?

Uusimaa-ohjelma 2.0 on maakuntaohjelma vuosille 2018–2021. Se sisältää maakunnan vision pitkälle aikavälille ja strategiset painopisteet sekä lähivuosien tavoitteet. Uusimaa-ohjelma on myös askel kohti uutta, vuonna 2020 aloittavaa maakuntahallintoa ja sen strategia- ja visiotyötä.

Ohjelmaluonnos esiteltiin maakuntavaltuustolle keväällä ja maakuntahallitus on välietapeissa ohjeistanut valmistelua. Syyskuun kokouksessa hallitus hyväksyi ohjelma-asiakirjan ja sen ympäristöselostuksen laajan yleisön ja viranomaisten kommentoitavaksi. Valtuuston on tarkoitus sinetöidä Uusimaa-ohjelma 2.0 joulukuussa.

> Klikkaa lukemaan Uusimaa-ohjelmaa

Lisätietoja: