rss Tiedotteet

9.10.2018

Näin kasvu ja suuret liikennehankkeet sijoittuvat Uudenmaan kartalle – Uusimaa-kaavan luonnos kommentoitavana

Uusimaa-kaava 2050Uudellamaalla on vuonna 2050 ennusteiden mukaan jo 2,2 miljoonaa asukasta ja miljoona työpaikkaa. Kasvu on vauhdikasta, ja sitä pyritään Uusimaa-kaavassa ohjaamaan mahdollisimman kestävästi. Kaavaluonnos on nähtävillä ja sitä voi kommentoida 9.11.2018 asti.

Kaikki Uudenmaan kunnat kattavan Uusimaa-kaavan punaisena lankana on ohjata tulevaa kasvua kestävästi.

– Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi sijainniltaan hyviä asuinalueita pitää tiivistää edelleen. Samoin kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä kannattaa tukea ja satsata lähipalveluihin etenkin näillä alueilla, sanoo aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

Uudenmaan kunnianhimoisena tavoitteena on olla hiilineutraali maakunta vuoteen 2035 mennessä. Kaava pyrkii osaltaan vastaamaan ilmastonmuutokseen.

– Hyvällä kaavoituksella tuetaan vähäpäästöistä liikkumista ja uusiutuvia energianratkaisuja. Suuret, yhtenäiset viheralueet puolestaan auttavat ilmastonmuutokseen sopeutumisessa.

Raidehankkeet priorisoitu

Kaavassa otetaan kantaa myös alueen suurten liikennehankkeiden toteutusjärjestykseen. Liikennettä on tarkasteltu monella tasolla ja hankkeiden riippuvuussuhteet on kartoitettu. Kaavakartalla näkyy Uudenmaan tuleva liikenneverkko.

– Pääradan kehittämiselle, Espoon kaupunkiradan rakentamiselle ja Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämiselle on edellytykset ja tarve jo nyt. Toisaalta useat hankkeet ovat sidoksissa toisiinsa ja edellyttävät lisäksi huomattavaa maankäytön kasvua, Vikman-Kanerva kertoo. 

Esimerkiksi Lentoradan tuoma suora yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä Helsingin ja Turun välistä raideyhteyttä huomattavasti nopeuttava Espoon ja Salon välinen ESA-rata vaativat ensin Pisara-rataa tai vastaavaa lisäkapasiteettia Pasilan ja Helsingin keskustan välille. Jatkossa iso kysymys on, mistä hankkeille löytyy rahoitus.

– Uusi ilmiö on, että yksityiset hankkeet haastavat julkisia hankkeita. Esimerkiksi Tallinna-tunnelin virallisen linjauksen rinnalle on otettu kilpaileva yksityinen hanke. Kaavassa esitetään tunnelille eri vaihtoehtoja, joista toivotaan nyt palautetta.

Kommentoi kaavaa ja osallistu tilaisuuksiin lokakuussa

Uusimaa-kaavan luonnos on nähtävillä Uudenmaan liiton verkkosivuilla ja toimistolla 9.11.2018 asti. Kommentoida voi jokainen maakuntakaavoituksesta kiinnostunut. Lausunnot pyydetään kunnilta, viranomaisilta ja muilta sidosryhmiltä. Palautteiden pohjalta muovataan kaavaehdotus kevääseen 2019 mennessä.

Kaava on valmisteltu ensimmäistä kertaa seuduittain, ja sitä esitellään seututilaisuuksissa lokakuussa: Helsinki 23.10., Lohja 24.10. ja Porvoo 25.10. Tervetuloa kuulemaan, kyselemään ja kommentoimaan.

> Vieraile kaavaluonnoksen verkkosivulla

Lisätietoja:

Aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva, puh. 040 638 6669



---

Mikä on Uusimaa-kaava?

  • Kokonaismaakuntakaava, jossa käsitellään kaikki keskeiset maankäyttömuodot.
  • Suunnittelualueena koko Uusimaa, aikatähtäin vuodessa 2050.
  • Koostuu kolmen seudun vaihekaavoista, jotka laaditaan Helsingin seudulle, Itä-Uudellemaalle ja Länsi-Uudellemaalle. Seutujen kaavoja ohjaa Uudenmaan kokonaisuutta tarkasteleva Uudenmaan rakennesuunnitelma.
  • Uudenmaan liitto aloitti kaavan laadinnan vuonna 2016, työ kestää nelisen vuotta.
  • Seuraa kaavatyötä: www.uusimaakaava.fi

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja