rss Tiedotteet

13.9.2018

Osaamisella sillat auki Eurooppaan – BRIDGES-hankepartnerit koolla Pasilassa

Bridges 11.9.2018. Kuvaaja Anni LevonenUudenmaan liitto kokosi BRIDGES-hankkeen partnerit yhdeksältä Euroopan alueelta työstämään toimintasuunnitelmiaan biotalouden edistämiseksi. Partnerit jakoivat keskenään hyväksi havaittuja käytäntöjä.

Alueiden älykkään erikoistumisen strategioissa biotalous on yksi vahva osa-alue. Kokouksessa vieraili tohtori Marina Ranga Euroopan komission tutkimuskeskuksesta.

Vuonna 2016 käynnistyneessä BRIDGES-hankkeessa keskitytään biotalouden kehittämiseen vahvistamalla tutkimuksen ja yritysten yhteistyötä. Alueiden toimintasuunnitelmat viimeistellään loppuvuoden aikana ja niiden toteutus käynnistyy vuoden 2019 alussa. Hanke päättyy keväällä 2021.

Suomen lisäksi hankkeessa on mukana alueita Puolasta, Kreikasta, Sloveniasta, Unkarista ja Espanjasta. Suomea edustavat Uudenmaan ja Kainuun maakunnat. Hanke on saanut rahoitusta EU:n Interreg Europe -ohjelmasta.

Taustalla älykkään erikoistumisen strategiat

Marina Ranga kommentoi alueiden toimintasuunnitelmia ja korosti älykästä erikoistumista alueen innovaatiotoiminnassa. Ranga työskentelee Lagging regions -hankkeessa, joka edistää älykkään erikoistumisen soveltamista bruttokansantuotteeltaan heikoimmilla EU:n alueilla.

BRIDGES-hankkeessa eurooppalaisia älykkään erikoistumisen strategioita jalkautetaan käytännön toimiksi. Älykäs erikoistuminen tarkoittaa sitä, että alueet tunnistavat ja valitsevat omat vahvuusalueensa, joihin panostavat. Vahvuuksia kehitetään yritysten, tutkimus- ja kehitysorganisaatioiden, julkishallinnon ja järjestöjen yhteistyönä – ja BRIDGES-hankkeessa myös eurooppalaisten alueiden yhteistyönä.

Uusimaa laati ensimmäisenä alueena Suomessa oman älykkään erikoistumisen strategiansa. Älykäs Uusimaa -brändi kiteytyy neljään vahvuusalueeseen, jotka ovat nimeltään Kaupunkien cleantech, Terveys ja hyvinvointi, Teollisuuden digitaalinen uudistuminen ja Ihmisten kaupunki.

Uudenmaan yhteyshenkilö, tutkimuspäällikkö Ari Lainevuo Uudenmaan liitosta näkee älykkään erikoistumisen olevan keskiössä EU:n alueellisessa kehittämisessä.

– Uudenmaan kaltainen tutkimuksen ja innovaation keskittymä voi tarjota osaamistaan myös muille alueille. Eurooppa voi kehittyä BRIDGES-konseptilla entistä tehokkaammin, kun tunnemme alueiden tarpeet ja teemme yhteistyötä, Lainevuo sanoi.

BRIDGES = Bridging Competence infrastructure gaps and speeding up growth and jobs delivery in regions

> Lue lisää hankkeesta Interreg Europe -sivustolla

Lisätietoja: