rss Tiedotteet

25.9.2017

Outi Mäkelä: Maakunta kaupunkipolitiikan keskiöön – Uusimaa-ohjelma 2.0 kommentoitavaksi

Outi Mäkelä. Kuvaaja Anni Levonen
– Uusimaa-ohjelma 2.0 tarjoaa hyvän perustan maakunnan eri osien kehittämiselle ja myös kaupunkipolitiikalle, jonka merkitystä muun muassa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on tuonut voimakkaasti esille, toteaa maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Outi Mäkelä.

Mäkelä muistuttaa, että Uudenmaan osat ovat hyvin erilaisia ja niiden on löydettävä omat vahvuutensa, joiden perustalle rakentaa kehittämistoimensa. Voimakkaan väestönkasvun pääkaupunkiseudulla tarvitaan eri toimenpiteitä kuin itäisellä tai läntisellä Uudellamaalla.

Uudenmaan maakuntahallitus kävi kokouksessaan 25.9. vilkkaan keskustelun vuosia 2018–2021 koskevasta maakuntaohjelmasta, joka on nimeltään Uusimaa-ohjelma 2.0. Kyseessä on aluekehityslain mukainen suunnitelma, jolla ohjataan aluekehityksen resurssien kohdentamista ja maakunnassa toimivien kehittämisorganisaatioiden toimintaa.

Ohjelma ja sen ympäristöselostus ovat lausuntokierroksella ja nähtävillä 2. marraskuuta asti. Aineistoon voi tutustua verkko-osoitteessa uudenmaanliitto.fi/uusimaa-ohjelma.

Yhteydet Eurooppaan ja hiilineutraalius kärjessä

Liikennepoliittisina asioina ohjelmassa nousevat yhteydet Eurooppaan: Helsinki–Tallinna-tunnelin selvitykset sekä Rail Baltica -rautatieyhteys. Toteutuessaan tunneli ja Rail Baltica liittävät Suomen Keski-Euroopan laajoihin markkinoihin.

Uusimaa tavoittelee hiilineutraaliutta ensimmäisenä maakuntana Suomessa. Uusimaa-ohjelmassa on esitetty avoin kysymys tavoitevuodesta.

– Haluamme aikaistaa tavoitevuotta ja odotamme mielenkiinnolla, millaista palautetta saamme uusmaalaisilta. Tavoitevuosi ankkuroidaan saatujen kommenttien pohjalta, puheenjohtaja Mäkelä kertoo.

Helsingin kaupunki on asettanut strategialuonnoksessaan hiilineutraaliuden tavoitevuodeksi 2035, ja pari viikkoa sitten Espoon kaupunki otti tavoitteeksi vuoden 2030.

– Paitsi että Uusimaa-ohjelma 2.0 ohjaa Uudenmaan kehitystä lähivuodet, se on myös arvokas asiakirja uuden maakunnan valmistelulle ja ensimmäinen askel maakunnan strategian valmistelussa, toteaa Mäkelä.

Maakuntahallitus teki päätökset esityslistan esitysten mukaan:

Uusimaa-ohjelma 2.0 ja sen ympäristöselostus: nähtäville asettaminen ja lausunnolle lähettäminen

Uusimaa-kaava 2050: laadintaprosessin aikataulun tarkistaminen

Lausunto Raaseporin kaupungille Horsbäck–Läppin osayleiskaavan ehdotuksesta
> Linkki esitykseen

Suomen kasvukäytävä -verkoston yhteistyösopimuksen hyväksyminen kaudella 2017–2018

Maakuntavaltuuston päätösten 29.8.2017 täytäntöönpano ja laillisuuden valvonta

Ilmoitusasioita