rss Tiedotteet

17.12.2018

Pohjois-Euroopan kärkialueet sparraavat toisiaan kohti hiilineutraalia tulevaisuutta

Big five -työpajapäivän paneelikeskustelu
Alueiden yhteisessä hiilineutraaliustyöpajassa 28.11.2018 nähtiin ”All Female Panel”. Kuvassa vasemmalta oikealle: Nina Tellegen, Amstradam Economic Board, Nete Pilemand, Capital Region of Denmark, Ulrika Palm, City of Hamburg, Mira Jarkko, Helsingin kaupunki. Kuvaaja Ari Lainevuo.
Uudenmaan liitto on käynnistänyt hiilineutraaliuteen tähtäävän yhteistyön muiden pohjoiseurooppalaisten alueiden kanssa. Liitto vertaili toisiinsa viiden alueen hiilineutraaliusstategioita ja kutsui sen jälkeen alueet yhteisen pöydän ääreen.
Vertailussa olivat Uudenmaan lisäksi mukana Tukholman lääni, Hampurin kaupunki, Pohjois-Hollanti (Amsterdam) ja Tanskan pääkaupunkiseutu (Kööpenhamina) sekä Jämtlandin lääni. Keskeinen havainto oli sekä itse alueiden että niiden hiilineutraaliuteen vievien askelmerkkien erilaisuus.

Jokaisen alueen on tallattava oma polkunsa kohti hiilineutraaliutta.

Uudellamaalla suurimmat päästöt tulevat lämmityksestä ja teollisuudesta. Tukholman lääni on meitä pidemmällä uusiutuvan energian käytössä, mutta alueella on jo lähtökohtaisesti vähemmän raskasta teollisuutta. Hampurilla on sekä suurimmat asukaskohtaiset päästöt että suurimmat teollisuuden ja liikenteen päästöosuudet. Maatalousvaltaisella Jämtlandin maakunnalla taas on huomattavasti muita alueita suuremmat maatalouden päästöt.

On siis ilmeistä, ettei sama lääke sovi kaikille. Jokaisen alueen on tallattava oma polkunsa kohti hiilineutraaliutta.

Helsingissä pidetty työpaja avasi oven yhteistyölle

Vaikka kukin alue painii omien erityispiirteidensä kanssa, on yhteistyö Pohjois-Euroopan alueiden välillä ensiarvoisen tärkeää. Siksi Uudenmaan liitto kutsui vertailualueet yhteiseen työpajaan Helsinkiin 28.11.2018.

Finlandia-talossa pidetyn tapahtuman päätavoitteena oli käynnistää alueiden välistä vuorovaikutusta ja paikantaa sellaisia haasteita, joihin alueet voisivat yhdessä lähteä etsimään ratkaisuja.

- Juuri nyt on ollut oikea hetki pysähtyä hiilineutraaliuden ääreen ja avata ovi yhteistyölle. Viimeistään IPCC-raportin jälkeen jokainen alue on ymmärtänyt, että työ on nostettava uudelle, kunnianhimoisemmalle tasolle. Siihen me kaikki tarvitsemme toisiltamme sparrausapua, tiivistää tilaisuutta isännöinyt Lauri Kuukasjärvi Uudenmaan liitosta.

Tilaisuudessa kukin alue esitteli oman CO2-ohjelmansa ja kommentoi Uudenmaan liiton teettämän vertailun tuloksia. Alueet näkivät tulokset tärkeänä pohjatyönä oman ilmastotyönsä kehittämisessä. Vertailutyön suoritti Miguel Gallardo, kemian ja ympäristötieteiden insinööri Espanjasta. Gallardo oli syksyllä 2018 Uudenmaan liitossa työvaihdossa Climate KIC Pioneers into Practice -työnvaihdon kautta.

> Tutustu englanninkieliseen vertailuun

Lisätietoja:

Elinkeinopäällikkö Lauri Kuukasjärvi, puh. 044 090 9272

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja