rss Tiedotteet

30.11.2017

R5-yhteistyö käynnistyi – Viisi maakuntaa yhteen rintamaan ajamaan etujaan

R5-yhteistyö

Viisi maakuntaa, joissa sijaitsee yliopistollinen keskussairaala, ovat tiivistäneet yhteistyötään. Maakuntahallitusten puheenjohtajat ja maakuntajohtajat tapaavat säännöllisesti ja käyvät keskustelua siitä, miten yhteisiä etuja voidaan edistää maakunta- ja sote-uudistuksessa. R5-yhteistyössä ovat mukana Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Pohjois-Savon ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnat.

– Yliopistomaakunnilla on leveät hartiat kun kyse on maakuntien kasvavasta roolista. Onhan alueiden yhteenlaskettu asukasmääräkin huikea, lähes 3,3 miljoonaa. Puhumme ERVA-lyhennettä mukaillen leikkisästi erityisen vastuullisista maakunnista, kertoo Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Outi Mäkelä.

Yliopistollisten keskussairaaloiden lisäksi viiden maakunnan alueella on valtaosa maamme korkeakoulutuksesta sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta. R5-foorumilla keskustelu ei rajaudu sote-asioihin, vaan elinvoima-asiat ovat laajemminkin pöydällä. Myös yhteistyön rakentaminen kuntien kanssa on tärkeää.

– Haluamme pitää hyvässä hengessä keskusteluyhteyden keskuskaupunkien kanssa eli kyse ei ole kilpailuasetelmasta suhteessa K21-foorumiin. Menestyksekäs Suomen tulevaisuus rakentuu vain jos syntyvät maakunnat ja niiden ykköskaupungit ovat elinvoimaisia, muistuttaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen Uudeltamaalta.

R5-maakunnat ovat pitäneet ensimmäisen tapaamisensa ja jatkossa on tarkoitus kokoontua kuukausittain. Seuraava tapaaminen pidetään Turussa Varsinais-Suomessa.

Viiden maakunnan ryhmä on nimetty R5:ksi, jossa R tulee sanasta region.

Lisätietoja:

Outi Mäkelä, Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja,