Tiedotearkisto

AIKO-rahoituksella vauhtia kasvuvyöhykkeiden saavutettavuuteen

9.12.2016

Liikenne pimeallä. Kuva Tuula Palaste
Uudenmaan liitto on avannut rahoitushaun Suomen kasvukäytävän ja Pohjoisen kasvuvyöhykkeen saavutettavuutta edistäville hankkeille. Jaossa on 2,15 miljoonaa euroa hallituksen vuosille 2016–2018 varaamaa alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen AIKO-rahoitusta. Suomen kasvukäytävä ulottuu Helsingistä Seinäjoelle ja Pohjoinen kasvuvyöhyke halkoo Etelä-Suomen itä-länsisuunnassa.

Haku on tarkoitettu nopeasti käynnistettäville kokeiluluonteisille hankkeille. Suomen kasvukäytävällä rahoitetaan etenkin henkilöliikenteen kokeiluja. Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä painotetaan kuljetusketjujen ja logistiikan ratkaisuja.

– Tavoitteemme on vauhdittaa ykkösvyöhykkeidemme kehittymistä yhä vahvemmiksi ja yhtenäisemmiksi työmarkkina- ja liiketoiminta-alueiksi. Liikenteen palvelut ja logistiikka ovat tässä isossa osassa, kertoo johtava asiantuntija Olli Keinänen Uudenmaan liitosta.

Hakulomakkeet verkossa

Hakulomakkeet ja ohjeet rahoituksen hakemisesta löytyvät Uudenmaan liiton verkkosivuilta. Hakemukset menevät ensin Suomen kasvukäytävän tai Pohjoisen kasvuvyöhykkeen johtoryhmäkäsittelyyn, jonka jälkeen Uudenmaan liitto päättää rahoituksesta.

Tukea voi hakea mikä tahansa voittoa tavoittelematon taho. AIKO-rahoitus voi kattaa enintään puolet hankkeen julkisen rahoituksen määrästä. Osa rahoituksesta tulee hakijalta tai muulta yksityiseltä taholta.

Rahoitusta myös ERM-toimiin sekä Smart & Clean -hankkeille

Kasvuvyöhykkeiden lisäksi alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen AIKO-rahoitusta myönnetään Uudellamaalla ennakoidun rakennemuutoksen (ERM) toimiin sekä pääkaupunkiseudun kasvusopimuksen mukaisille Smart & Clean -hankkeille.

Ensimmäiseen rakennemuutoksen rahoitushakuun saatiin vuoden lopulla kymmenen hakemusta, joista tukea on luvassa muutamalle. Uusi haku käynnistyy vuoden 2017 aikana. Smart & Clean -teemassa puolestaan on jatkuva haku, jonka pohjalta käynnistyvät hankkeet valitaan.

Taustalla hallituksen aluekehittämistavoitteet

Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen on yksi hallituksen kärkitavoitteiden toimenpiteistä. Pyrkimyksenä on turvata koko Suomen kilpailukyky, edistää kasvua ja hyödyntää maan eri osien voimavaroja ja osaamista. AIKO-rahoituksen ideana on saada nopeasti liikkeelle kehittämisavauksia ja synnyttää pidemmän päälle mittavia kehityshankkeita.

Koko maassa AIKO-rahoitukseen on varattu 30 miljoonaa euroa kolmelle vuodelle. Työ- ja elinkeinoministeriö jakaa alueelliset potit vuosittain. Uudenmaan rahoitusosuus kahdelle ensimmäiselle vuodelle on yhteensä noin 3,57 miljoonaa euroa. Ministeriö arvioi kolmannen vuoden rahoitusosuuden alkukauden kokemusten perusteella.

Lisätietoja sekä hakulomake ja -ohjeet Uudenmaan liiton verkkosivuilla: uudenmaanliitto.fi/aiko.

Lisätietoja:

Johtava asiantuntija Olli Keinänen, puh. 050 540 2260