rss Tiedotteet

3.10.2017

Uudenmaan liitto ajaa Euroopan lääkevirastoa Helsinkiin

pillerit

Uudenmaan liiton Brysselin toimisto Helsinki EU Office ajaa aktiivisesti Euroopan lääkevirastoa (EMA) Helsinkiin. EU Office tukee Suomen valtion ja Helsingin kaupungin kampanjointia, jonka pääviestit ovat synergiaetu Helsingissä sijaitsevan Euroopan kemikaaliviraston kanssa sekä kemikaaliviraston työntekijöiden hyvät kokemukset Helsingissä asumisesta.

Helsinki tarjoaa lääkeviraston sijaintipaikaksi Pasilan konepajan aluetta Vallilassa, mutta vaihtoehtoisia paikkoja on kartoitettu myös Kalasataman ja keskustan alueilta.

Euroopan lääkevirasto valvoo lääkevalmisteiden tuotantoa, tieteellistä arviointia ja myyntiä EU:n alueella. Virasto siirtyy Brexitin myötä pois Isosta-Britanniasta. Uudeksi isännäksi on tarjoutunut yhdeksäntoista eurooppalaista kaupunkia.

Helsinki täyttää komission kriteerit loistavasti

Helsinki vastaa kaikkiin komission uudelle isäntäkaupungille asetettuihin kriteereihin erittäin hyvin, ja tarjoaa lisäksi ainutlaatuisen synergiaedun Helsingissä jo toimivan kemikaaliviraston kanssa. Yhdessä lääke- ja kemikaalivirasto synnyttäisivät Helsinkiin terveydenhuollon huippuosaamisen eurooppalaisen keskuksen.

Euroopan komission mukaan lääkeviraston uuden isäntäkaupungin tulee kyetä takaamaan, että viraston toiminta jatkuu katkeamatta. Sijaintikiinteistön tulee olla käyttövalmis heti viraston siirtyessä.

Sijaintipaikan valinnassa keskeisiä kriteereitä ovat myös viraston hyvä saavutettavuus, työntekijöiden perheenjäsenten helppo pääsy koulutukseen ja työelämään sekä EU-virastojen toimiva jakautuminen maantieteellisesti.

Lääkevirasto toisi tuloja ja vaikutusvaltaa

Lääkeviraston mukana uuteen isäntäkaupunkiin siirtyy noin 900 työntekijää. Lisäksi virastossa vierailee vuosittain yli 30 000 asiantuntijaa. Lääkeviraston myötä uusi isäntäkaupunki saa työtä, verotuloja sekä vaikutusvaltaa EU:n terveyspolitiikassa. Lisäksi suuret lääkeyhtiöt saattavat seurata uuteen kaupunkiin lääkeviraston vanavedessä.

Komissio arvioi kaupunkien hakemukset syyskuun loppuun mennessä. Lopullinen sijaintipaikan valinta tehdään kolmen kierroksen suljetussa äänestyksessä yleisten asioiden neuvostossa 20. marraskuuta.

Helsingin kaupunki ja Helsinki EU Office lobbasivat Helsinkiä sijaintipaikkana ja pitivät tiedotustilaisuuden 28. syyskuuta Suomen pysyvässä EU-edustustossa Brysselissä. Tilaisuus herätti laajaa mielenkiintoa sekä suomalaisessa että kansainvälisessä mediassa.

Tutustu tarkemmin:

> Euroopan lääkevirasto