rss Tiedotteet

9.5.2018

Uusimaa-ohjelma kiertueella huhti-toukokuussa

Uusimaa 2.0 Roadshow. Kuvitus Raquel BenmerguiMillä reseptillä rakentuu tulevaisuus ja mistä rahat ainesosiin? Uusimaa 2.0 Roadshow -tapahtumissa kuulet oman alueesi päivänpolttavista kehittämistarpeista, rahoitusmahdollisuuksista ja tietenkin siitä, mihin aluekehitys suuntaa maakuntauudistuksen pyörteissä. Tilaisuudet järjestetään 26.4.-17.5. Porvoossa, Järvenpäässä, Hangossa ja Helsingissä. Ilmoittautuminen on käynnissä, varmista paikkasi!

Neljä tapahtumaa, neljä näkökulmaa

Uusimaa 2.0 -kiertue starttaa 26.4. Porvoosta. Siellä keskitytään EU-rahoituksen ison kuvan lisäksi siihen, miltä näyttää älykkään erikoistumisen tulevaisuus. Älyteknologian ohella puhuttaa myös maakuntauudistus, etenkin elinvoimatoimialan näkökulmasta. Tilaisuudessa viritellään myös konkreettista hankeyhteistyötä.

- Porvoossa keskusteluun nousee erityisesti energiatuotannon tulevaisuus. Alue on koko Suomen tärkeimpiä energiatuotannon keskuksia, jossa on jo käynnissä monia innovatiivisia kehityshankkeita, kertoo Uudenmaan liiton aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen.

Järvenpään tilaisuudessa 3.5. puhuttaa sote-uudistuksen lisäksi elinvoimakeskustelun sietämätön keveys, josta painavan sanansa sanoo tulevaisuudentutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halava Prime Frontier Oy:stä. Samalla käydään läpi aluekehittämisen kiperimpiä tarpeita ja kudotaan eri toimijoiden tavoitteista yhteisiä hankkeita.

Heittomerkki

Uusimaa on vahva brändi, jonka pohjalle on hyvä rakentaa

Hangon tapahtumassa 8.5. selvitetään, miten Uudestamaasta voi tulla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tilaisuudessa kerrotaan, miksi hiilineutraaliuden tavoittelu on yrityksille ja kilpailukyvylle välttämätöntä, ja miten kaupungin elinvoimaa kasvatetaan hiilineutraalisti. Hyödyllisten puheenvuorojen lisäksi luvassa myös Learning Cafe.

- Monet läntisen Uudenmaan kunnat ovat hiilineutraaliuden edelläkävijöitä. Vuosi 2035 ei ole kaukana – nyt jos koskaan tarvitaan yhteishankkeita, uusia ideoita ja hyviä esimerkkejä, kertoo tilaisuuden koordinaattori Olli-Pekka Hatanpää Uudenmaan liitosta.

Kiertue huipentuu 17.5. pääkaupunkiseudun tapahtumaan, jossa paneudutaan maakuntauudistuksen myötä entistä tärkeämpään kysymykseen maakunnan rakenteellisesta muotoutumisesta ja uuden maakunnan identiteetistä.

- Uusimaa on eri näköinen maakunnan eri suunnista katsottuna, ja mielikuvat ovat vahvasti paikallisia. Hiljattain tehdyn selvityksen mukaan Uusimaa on kuitenkin vahva brändi, jonka pohjalle on hyvä rakentaa, paljastaa Uudenmaan liiton elinkeinopäällikkö Lauri Kuukasjärvi.

Roadshown etapit ja ohjelmat:

Itä-Uusimaa

Torstaina 26.4. klo 10.00–12.00, Taidetehdas, Porvoo
> Esitykset
Lisätietoja tapahtumasta: Koistinen, Tarja

Keski-Uusimaa

Torstaina 3.5. klo 8.30–12.00, Järvenpää-talo, Järvenpää
> Ohjelma
Lisätietoja tapahtumasta: Haili, Tarja

Länsi-Uusimaa

Tiistaina 8.5. klo 11.00–16.00, Hotelli Regatta, Hanko
> Ohjelma
Lisätietoja tapahtumasta: Hatanpää, Olli Pekka

Pääkaupunkiseutu

Torstaina 17.5. klo 8.30–12.00, Finlandia-talo, Helsinki
> Ohjelma ja ilmoittautuminen (ilmoittaudu viimeistään 15.5.)
Lisätietoja tapahtumasta: Lainevuo, Ari

Mikä Uusimaa-ohjelma 2.0?

Uusimaa-ohjelma 2.0 on resepti Uudenmaan kehittämiseen pitkällä aikavälillä. Vuoden 2018 alussa voimaan tullut ohjelma sisältää maakunnan vision sekä painopisteet, tavoitteet ja toimenpiteet. Ohjelma on pohja myös vuonna 2020 aloittavan maakunnan strategia- ja visiotyölle. Yhteisen reseptin avulla syntyy Uudenmaan tulevaisuus, jota sinä maustat yhdessä muiden kokkien kanssa!
Tutustu Uusimaa-ohjelmaan

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi