rss Tiedotteet

5.12.2017

Uusimaa aikaisti rajusti hiilineutraaliustavoitettaan – Valtuusto nuiji Uusimaa-ohjelman

Uusimaa-ohjelma-2.0-kuvalla

Uusimaa on ottanut tavoitteeksi olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Maakuntavaltuusto hyväksyi tavoitteen osana Uusimaa-ohjelmaa, joka on Uudenmaan maakuntaohjelma vuosille 2018–2021. Hiilineutraaliuden tavoitetta aikaistettiin 15 vuodella, kun maakuntahallitus päätti ohjelman lähettämisestä valtuustokäsittelyyn.

Monet Uudenmaan kunnat ovat myös aientaneet omia tavoitteitaan hiilineutraaliudesta. Helsinki ja Vantaa sekä Hanko, Inkoo, Raasepori, Siuntio, Hyvinkää, Lohja ja Porvoo ovat asettaneet tavoitevuodeksi 2035. Espoo tähtää hiilineutraaliuteen jo vuonna 2030. Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää uusmaalaisilta mittavia toimia.

Uusimaa-ohjelma 2.0 – Osaavat ihmiset ja menestyvä bisnes

Uusimaa-ohjelma 2.0 rakentaa hyvinvoivien ja osaavien uusmaalaisten sekä menestyvän ja vastuullisen bisneksen maakuntaa, joka on ilmastoviisas ja monimuotoinen. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen sekä osallisuuden ja turvallisuuden tukeminen ovat ohjelman perusarvoja.

– Menestyvä ja vastuullinen bisnes on Uudenmaan menestymisen edellytys. Painotamme paitsi alkavien startup-yritysten tärkeyttä, myös olemassa olevien yritysten kehittymisen ja kasvun tukemista, kertoo aluekehittämisen johtaja Juha Eskelinen Uudenmaan liitosta.

Uusimaa-ohjelman tavoitteena on, että uusmaalaiset ovat hyvinvoivia ja osaavia tulevaisuudessakin.

– Yhteiskunnan muutosvauhti edellyttää jatkuvasti uusia taitoja. Uudellamaalla erityisiä haasteita tuo etenkin ulkomailta tulevasta muutosta aiheutuva nopea väestönkasvu, kertoo elinkeinopäällikkö Lauri Kuukasjärvi.

Uusimaa-ohjelma 2.0 ohjaa Uudenmaan kehitystä ja resurssien kohdentamista maakunnan eri osiin sekä eri toimintoihin. Uudenmaan liitto on valmistellut ohjelman yhteistyössä elinkeinoelämän, kuntien, korkeakoulujen, järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Nämä myös osaltaan vastaavat ohjelman toteuttamisesta. Uusimaa-ohjelma toteutuu eri lähteistä ohjautuvan rahoituksen avulla.

Maakuntavaltuuston käsittelyssä yksi äänestys

Maakuntavaltuusto kävi kokouksessaan 5.12. vilkkaan keskustelun Uusimaa-ohjelmasta ja sen ilmastotavoitteista. Valtuuston jäsen Heikki Vestman (kok, Sipoo) teki kannatetun esityksen seuraavan virkkeen poistamisesta ohjelma-asiakirjan sivulta 40:

”Henkilöautoliikenteen kasvu vie kuitenkin osan energiatehokkuuden paranemisesta saatavista hyödyistä ja siksi etenkin kaupunkiseuduilla henkilöautoliikennettä pitää korvata muilla kulkumuodoilla.”

Äänestystulos oli 33–33, jolloin puheenjohtajan ääni ratkaisi ja virke säilyi paikallaan Uusimaa-ohjelmassa.

> Tutustu Uusimaa-ohjelmaan

> Katso maakuntavaltuuston kokouksen videotallenne