rss Tiedotteet

24.4.2018

Uusimaa tavoittelee tosissaan hiilineutraaliutta – Uudenmaan liitto ja useat kunnat allekirjoittivat kunnianhimoisen energia- ja ilmastosopimuksen

Kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimuksne allekirjoitus 24.4.2018Uudenmaan liitto ja toinen aalto Uudenmaan kuntia allekirjoittivat tänään Espoossa liittymissopimuksen kaupunkien energia- ja ilmastosopimukseen. Tavoitteena on vauhdittaa maakunnan ja kuntien konkreettisia ilmastotoimia. Uudenmaan suurimmat kaupungit Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat jo aiemmin allekirjoittaneet sopimuksen.

Sopimus vie kohti ilmastotavoitteita

Kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimuksen (Covenant of Mayors for Climate & Energy) tavoitteena on yhdistää eri tason toimijoita ja nopeuttaa paikallisia ilmasto- ja energiatoimenpiteitä.

Suomessa jäseninä on vasta 12 kuntaa. Tiistaina sopimukseen liittyi mukaan myös Kauniainen, Kirkkonummi, Loviisa ja Vihti. Sopimukset menevät vielä kuntien hallitusten ja valtuustojen vahvistettavaksi.

Sopimuksessa kunnat sitoutuvat hiilineutraalisuutta nopeuttaviin toimiin. EU:n komission edustajat Manuel Palazuelos-Martinez ja Eero Ailio pitävät uusmaalaisten kuntien aktivoitumista merkittävänä askeleena kohti tavoitteita.

Uudenmaan liitto allekirjoitti tiistaina oman koordinaattorisopimuksensa, jossa se sitoutuu tukemaan sopimukseen liittyneitä uusmaalaisia.

– Tällä haluamme rohkaista ja tukea uusmaalaisia kuntia ja toimijoita, ja tehdä Uudestamaasta energia- ja ilmastoasioiden suunnannäyttäjän, sanoo Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen.

Suomalaiset ovat yleisesti aktiivisia, mutta usein toimimme liikaa vain omissa lokeroissamme, jatkaa Savolainen. Haluamme nyt näyttää esimerkkiä myös muille maakunnille.

Hiilineutraali Uusimaa -seminaari Espoossa 24.4.2018

Seminaari käynnisti yhteisen tiekartan laadinnan

Uudenmaan liiton ja Euroopan alueiden komitean yhteinen EU-seminaari kokosi Espooseen tiistaina 24.4. vaikutusvaltaisen osallistujajoukon viemään eteenpäin Uudenmaan kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita. Päivän aikana ideoitiin useita uusia yhteistoimia, joilla voidaan käynnistää eri puolilla Uuttamaata konkreettisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen hallintaan.

– Yksi tärkeä tuotos tältä päivältä on se, että nyt saamme vauhtia maakuntamme toimenpiteisiin, joilla laaditaan ilmastonmuutoksen torjunnan tiekartta eli toimenpideohjelma, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula.

Tiekartan luonnos on tavoitteena saada syksyllä Uudenmaan maakuntahallituksen käsittelyyn, ja sen valmisteluun on jo ilmoittautunut useita yritys- ja tutkimuskentän toimijoita.

Ilmastoasioiden ratkomisen voi ottaa myös valtavana mahdollisuutena suomalaisille yrityksille. Suomalaisen osaamisen vientiin kohdistuu tällä hetkellä suuria odotuksia. Mahdollisuudet teknologian ja ilmasto-osaamisen vientiin ovat rajattomat, Markkula jatkaa.

Tavoitteena hiilineutraali Uusimaa

Uusimaa tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Uudenmaan maakuntaohjelmaan eli Uusimaa-ohjelmaan kirjattua tavoitetta aikaistettiin hiljattain 15 vuodella.

Myös monet Uudenmaan kunnat ovat aientaneet omia tavoitteitaan hiilineutraaliudesta: Helsinki, Vantaa, Hanko, Inkoo, Raasepori, Siuntio, Hyvinkää, Lohja ja Porvoo ovat asettaneet tavoitevuodeksi 2035, Espoo tähtää hiilineutraaliuteen jo vuonna 2030. Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää uusmaalaisilta mittavia toimia.

Hiilineutraalius tarkoittaa, että ilmakehään tuotetaan vain sen verran hiilidioksidipäästöjä kuin niitä pystytään sitomaan. Tärkein keino ovat organisaatioiden omat energiatehokkuuteen tähtäävät toimenpiteet sekä investoinnit päästöjen alentamiseksi.

Lisätietoja:

Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja, Alueiden komitean ensimmäinen varapuheenjohtaja Markku Markkula, puh. 050 464 2455

Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen, puh. 040 589 8415

Tapahtumasta twiitattiin tunnisteella #hiilineutraali

Kuvia tilaisuudesta kuvat.fi-palvelussa

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja