rss Tiedotteet

9.10.2018

Uusmaalainen hanke voittoon komission RegioStars-kilpailussa!

RegioStars 9.10.2018, kuva VTT

VTT:n ja Aalto-yliopiston yhteishanke TeKiDe – Tekstiilikuitujen kierrätyksen demonstraatioalusta Bioruukkiin – nappasi eilen illalla voiton Euroopan komission RegioStars-kilpailussa Brysselissä. Hanke kilpaili kovatasoisessa kategoriassa, jossa tavoiteltiin hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.

Kilpailun tuomaristo ylisti hankkeen olevan vallankumouksellinen ja ratkovan yhtä aikamme merkittävimmistä haasteista.

TeKiDe-hankkeessa on luotu teknologia, jolla jätetekstiilistä valmistetaan uutta tekstiilikuitua ilman ympäristöä kuormittavia kemikaaleja. Liuoksen raaka-aineena käytetään vanhoja lakanoita, pyyhkeitä tai vaikkapa jätepaperia ja kartonkia. Liuoksesta valmistetaan uutta kuitua, joka kehrätään langaksi. Lopputuloksena syntyy viskoosin tyyppistä kangasta.

CHEM-ARTS_Ioncell_Scarf_29-8-2018_photo_Mikko_Raskinen

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta. Rahoittava viranomainen on Uudenmaan liitto.

– TeKiDe on kehittänyt kansainvälisestikin merkittävän innovaation, joka antaa yrityksille mahdollisuuden kokeilla ja testata uusia ideoitaan. Uskon, että hankkeen ympärille syntyy ekosysteemi, joka vauhdittaa kasvua kiertotalouden alalla, sanoo ohjelmajohtaja Tiina Huotari Uudenmaan liitosta.

Menetelmä voi mullistaa tekstiiliteollisuuden

Puuvillakuidun valmistaminen tekstiilijätteistä ekologisesti kestävällä tavalla voi mullistaa tekstiiliteollisuuden. Hankkeen kehittäjät tähtäävät kiertotalouden edistämiseen, teknologian kaupallistamisen nopeuttamiseen sekä öljypohjaisen mikromuovin vähentämiseen.

bioruukki_fibre_spinning_hanhikoski_001

Menetelmällä valmistettua kangasta nähtiin ensimmäisen kerran europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen yllä Linnan juhlissa vuonna 2017.

Kuluttajat pääsevät ostamaan tuotteita kaupoista muutaman vuoden kuluttua, sillä suomalainen startup-yritys Infinited Fiber Company on ryhtynyt kaupallistamaan kuidun valmistusta. Suunnitelmissa on ensimmäisen tuotantolaitoksen rakentaminen.

Valokeilassa aluekehittämisen parhaat hankkeet

RegioStars Awards on Euroopan komission vuosittain järjestämä kilpailu, jossa palkitaan parhaita rakennerahastohankkeita. Tämänvuotiseen kilpailuun ilmoitettiin 102 hakemusta ja näistä kuusi palkittiin. Kilpailusarjoja oli viisi ja yksi palkinto jaettiin yleisöäänestyksen perusteella.

TeKiDe-hanke käynnistyi syksyllä 2016, ja se päättyy lähikuukausina. Euroopan aluekehitysrahasto EAKR:n lisäksi sitä rahoittavat Espoon kaupunki, VTT ja Aalto-yliopisto.

Lisätietoja:

Ohjelmajohtaja Tiina Huotari, puh. 040 041 8029