rss Tiedotteet

18.9.2018

VTT ja Aalto-yliopisto selvittävät pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa hyvän sisäilman edellytyksiä – käyttäjät mukana kehittämässä

VTT, Sisäilma-hankeUudenmaan liiton AIKO-rahoitusta saaneessa Smart & Clean – sisäilmaltaan laadukkaat ja kustannustehokkaat tilat -hankkeessa käytetään uudenlaisia tutkimusmenetelmiä. Tuloksien valmistuttua ymmärretään hyvän sisäilman osatekijät, luodaan kriteerit laadukkaalle sisäilmalle ja tiedetään, miten tilojen sisäilma pidetään käyttäjän kannalta hyvänä.

Hakkeessa mukana olevat Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat valinneet koekohteiksi uusia ja peruskorjattuja rakennuksia. Kiinteistöissä tehdään reaaliaikaisia mittauksia, ja lisäksi tilojen käyttäjät pääsevät vaikuttamaan antamalla palautetta.

"Keväällä käynnistyneessä, vuoden kestävässä hankkeessa luomme hyvän sisäilman kriteerit yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa. Hyvän sisäilman hankkiminen, tuottaminen ja ylläpito on tulevaisuudessa helpompaa ja kustannustehokkaampaa, kun tiedämme, mistä hyvä ilma koostuu ja miten tilojen käyttäjät kokevat sen, sanoo hankkeen projektipäällikkö Esa Nykänen VTT:ltä.

Hankkeessa keskitytään aluksi kouluihin ja päiväkoteihin, mutta tulevaisuudessa menetelmää sovelletaan myös muihin rakennustyyppeihin. Rakennuksissa seurataan esimerkiksi hiilidioksidipitoisuuksia, lämpötiloja ja suhteellista kosteutta. Mitattuja tietoja yhdistetään energiankulutustietoihin, sääennusteisiin sekä tietoihin kiinteistön käytöstä. Tulokset ovat heti hyödynnettävissä myös kiinteistönhuollossa.

"Reaaliaikaisia sisäilmaolosuhdemittauksia käyttämällä voimme aiempaa varhaisemmin reagoida koulujen ja muiden palvelurakennusten lämpötila- ja ilmanvaihto-ongelmiin. Käyttäjiltä saadun palautteen avulla arvioimme, miten hyvin tavoitteeksi asetetut olosuhteet ja koetut olosuhteet vastaavat toisiaan", sanoo johtava asiantuntija Marianna Tuomainen, Helsingin kaupungilta.

VTT koordinoi hanketta, jossa ovat mukana Helsinki, Vantaa ja Espoo sekä Aalto-yliopisto. Hanke kuuluu pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiön muutostekoihin. Päärahoittajana on Uudenmaan liitto, joka myönsi hankkeelle valtion AIKO-rahoituksen (alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen) osana Uudenmaan älykkään osaamisen strategiaa (Helsinki Smart Region).

Lue koko uutinen ja tutustu tarkemmin hankkeeseen VTT:n verkkosivuilla: http://bit.ly/2Ovj6w1

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Nimimerkki
Otsikko