rss Tiedotteet

9.5.2017

Yhteisöllisyyden ja musiikin voima toi Uusimaa-palkinnon Finlandia-laulajille

Finlandia-Laulajat. Kuva Pekka Sallinen

Finlandia-laulajat pokkasi 9. toukokuuta vuoden 2017 Uusimaa-palkinnon. Neljän uusmaalaisen mieskuoron yhteishanke syntyi alun perin juhlistamaan säveltäjämestari Jean Sibeliuksen syntymän 150-vuotisjuhlaa. Nyt musiikin ilo jatkuu Suomen 100-vuotisjuhlien merkeissä. Uudenmaan liiton tunnustus myönnettiin esimerkillisestä yhteisöllisyyden käytännöstä.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Outi Mäkelä ja maakuntajohtaja Ossi Savolainen ojensivat palkinnot Sanomatalon mediatorilla.

Erilaisista toimintakulttuureista ja taustoista tulevat kuorot ovat ennakkoluulottomasti luoneet uudenlaisen toimintatavan ja vahvaa musiikkiosaamista. Yhteistyössä myös kunta- ja kielirajat ylittyvät mutkattomasti.

Lähes satahenkisessä kuorossa ovat mukana Järvenpään Mieslaulajat, Keravan Mieslaulajat, Tuusulan Mieslaulajat sekä Porvoosta ruotsinkielinen Runebergskören BSB. Tämän vuoden alussa yhteistyöhön liittyi myös Lohjan kaupunginorkesteri. Tärkeitä taustavaikuttajia ovat kuorojen taiteelliset johtajat Teppo Salakka ja Filip Häyrynen sekä Lohjan kaupunginorkesterin intendentti Felix von Willebrand.

– Ajatus radanvarren suurkuorosta syntyi halusta tehdä kunniaa Sibeliuksen tuotannolle. Siihen eivät yhdenkään kuoron rahkeet olisi yksinään riittäneet. Taustalla oli myös into kokeilla voiko kuorojen yhteistyö toimia näin mittavassa projektissa. Ja toimihan se, iloitsee kuoromestari Salakka.

Tuloksena syntyi upea Sibelius-konsertti Järvenpää-taloon vuonna 2015, ja sen jälkeen lukuisia esiintymisiä. Suurena huipennuksena kuoro esitti maaliskuussa 2017 Kullervon, joka on nuoren säveltäjämestarin mahtiteos. Kullervo esitettiin Järvenpää-talossa ja Sipoon kirkossa yhdessä Lohjan kaupunginorkesterin kanssa.

– Yhteisöllisyys on parhaimmillaan juuri tällaista sujuvaa yhdessä tekemistä, jonka tuloksena syntyy jotakin uutta. Toivomme, että huomionosoituksemme kannustaa myös muita kulttuurin tekijöitä rikkomaan rajojaan, sanoo erityisasiantuntija Tarja Haili Uudenmaan liitosta.

Katso Finlandia-laulajien esitys Uusmaalaisten laulusta:

Kunniamaininta Brother Christmas -hyväntekijälle

Uusimaa-palkinnon sarjassa myönnettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös kunniamaininta. Sen sai tuusulalainen Brother Christmas -hyväntekeväisyysyhdistys ja sen perustaja Ari Koponen.

Yhdistyksen matalan kynnyksen toiminta on kunnioitettava esimerkki yksittäisen kansalaisen ideoimasta laaja-alaisesta ja pyyteettömästä avustustyöstä kanssaihmisille. Mottonsa innoittamana yhdistys on houkutellut tavalliset kansalaiset ja yritykset mukaan tekemään hyviä tekoja pelkän puhumisen sijaan.

Palkintoseremoniat osa Uusimaa-viikkoa

Palkinnot jaettiin osana Uusimaa-viikkoa, jota vietetään lukuisten tapahtumien merkeissä 7.–12. toukokuuta. Finlandia-laulajat sai toimintansa tueksi 2 000 euron rahapalkinnon. Kunniamaininnasta ojennettiin 1 000 euron avustus.

Vuosittainen Uusimaa-palkinto annetaan henkilölle tai ryhmälle, joka on teoillaan parantanut uusmaalaisten elämän laatua ja tuonut jotakin edistyksellistä ihmisten arkeen. Maakuntahallitus tekee valinnan kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Ehdotuksia pyydetään keväisin. Palkinto on myönnetty jo vuodesta 1982 lähtien.

Nimeämisellä on vaihtuva teema, joka ohjaa ehdotuksia. Tänä vuonna teema mukaili Suomen 100-vuotisjuhlan "yhdessä"-henkeä.

> Finlandia-laulajat

> Brother Christmas