Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden keidas Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnon

Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnonKuvassa Uusimaa-palkinnon saajat ja luovuttajat; Katja Liuksialan kädessä kunniakirja. Kuvassa myös vasemmalta Tuula Sundman, Kristian Wahlbeck, Sari Aalto-Matturi, Sinikka Kaakkuriniemi, Markku Markkula, Tarja Haili ja Ossi Savolainen. Palkinto luovutettiin osana vuoden 2018 Uusimaa-viikkoa.

Uudenmaan maakuntahallitus valitsi vuoden 2018 Uusimaa-palkinnon saajaksi Lapinlahden Lähteen. Helsingin keskustan kainalossa sijaitseva merellinen sairaalamiljöö on hyvinvoinnin, mielenterveyden ja yhteisöllisyyden olohuone, joka toivottaa tervetulleeksi niin vierailijat, taiteilijat, yrittäjät kuin vapaaehtoisetkin.

Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry viettää 30-vuotisjuhlavuottaan. Seuran puheenjohtaja Katja Liuksiala otti palkinnon vastaan iloisena siitä, että Lapinlahden aktiivinen toiminta on huomattu. Viime vuonna sairaala-alueella vieraili noin 60 000 kävijää.

− Tämä tunnustus lämmittää kaikkia, jotka ovat edistäneet Lapinlahden sairaala-alueen uutta elämää. Uskon, että Lapinlahteen liitetään arvoja, kuten yhteisvastuu ja yhteisen kulttuurihistorian vaaliminen. Toimintamme on vastalääkettä yksinäisyydelle ja tehoelämälle, Liuksiala toteaa. ­

Kunnostetuissa tiloissa työskentelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, vapaaehtoisia, taiteilijoita ja yrittäjiä. Lapinlahden Lähteen voima syntyy yhteisöllisyydestä, jossa eri alat oppivat toisiltaan ja ovat yhdessä enemmän.

Lapinlahden Lähteen alueella järjestetään myös lukuisia maksuttomia tapahtumia luennoista linturetkiin. Myös pop-up-toiminta sekä projektit ovat tärkeä osa Lapinlahden Lähteen elinvoimaa.

Lapinlahden Lähde ryhmäkuvaKuvassa Lapinlahden Lähteen toimijoita ja Uusimaa-palkinnon luovuttajat.

Uusimaa-palkinnolla on jo pitkät perinteet

Uusimaa-palkintoa on jaettu vuodesta 1982 lähtien. Voittaja valitaan kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Ehdotuksia pyydetään aina keväisin Uusimaa-viikon vuosittain vaihtuvaa pääteemaa mukaillen.

Palkinnon voi saada henkilö tai toiminnan taustalla oleva ryhmä tai järjestö. Maakuntahallitus valitsee voittajan raadin seulomien kärkiehdotusten joukosta. Voittaja saa 2 000 euron rahapalkinnon toimintansa tueksi.

Vuonna 2017 palkinnon pokkasi Finlandia-laulajat, joka on neljän uusmaalaisen mieskuoron projekti.