Vuoden 2017 Uusimaa-palkinto Finlandia-laulajille

Finlandia-laulajatMaakuntahallitus on valinnut vuoden 2017 Uusimaa-palkinnon saajaksi Finlandia-laulajat, joka on neljän uusmaalaisen mieskuoron kuoroprojekti. Se syntyi juhlistamaan säveltäjämestari Jean Sibeliuksen syntymän 150-vuotisjuhlaa. Nyt toiminta jatkuu Suomen 100-vuotisjuhlien merkeissä.

Kuoroprojektissa ovat mukana Järvenpään Mieslaulajat, Keravan Mieslaulajat, Tuusulan Mieslaulajat, Runebergskören BSB sekä tänä vuonna liittynyt Lohjan kaupunginorkesteri.

Erilaisista toimintakulttuureista ja taustoista tulevat kuorot ovat ennakkoluulottomasti ja menestyksellisesti luoneet vahvaa musiikkiosaamista ja uudenlaisen toimintatavan. Finlandia-laulajissa kunta- ja kielirajat ylittyvät mutkattomasti. Keskeisiä taustavaikuttajia ovat olleet kuorojen taiteelliset johtajat Teppo Salakka ja Filip Häyrynen sekä Lohjan kaupunginorkesterin intendentti Felix von Willebrand.

Brother Christmasille kunniamaininta

Maakuntahallitus päätti lisäksi myöntää kunniamaininnan tuusulalaiselle Brother Christmas -hyväntekeväisyysyhdistykselle ja sen perustajalle Ari Koposelle. Yhdistyksen matalan kynnyksen toiminta on kunnioitettava esimerkki yksittäisen kansalaisen ideoimasta laaja-alaisesta avustustyöstä kanssaihmisille.

Sekä Uusimaa-palkinto että kunniamaininta ojennettiin Helsingissä Sanomatalon mediatorilla ti 9.5. klo 12. Palkitsemisen yhteydessä kuultiin myös Finlandia-laulajien upea kuoroesitys.

Lisätietoa:

> Finlandia-laulajat

> Brother Christmas

Uusimaa-palkinnolla on pitkät perinteet

Maakuntahallitus myöntää vuosittain Uusimaa-palkinnon henkilölle tai ryhmälle, joka on teoillaan parantanut uusmaalaisten elämän laatua ja tuonut jotakin edistyksellistä ihmisten arkeen.

Valinta tehdään aina kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Ehdotuksia pyydetään keväisin. Nimeämisellä on vuosittain vaihtuva teema, joka ohjaa ehdotuksia.Tänä vuonna mukailemme Suomen 100-vuotisjuhlan "yhdessä"-teemaa.

Uusimaa-palkinto on myönnetty vuodesta 1982 alkaen. Palkinnonsaaja saa 2 000 euron rahapalkinnon toimintansa tueksi. Erillisestä kunniamaininnasta myönnetään 1 000 euroa.