Vuoden uusmaalainen kaupunginosa 2019 on yhteisöllinen Roihuvuori

uusmaalainen kaupunginosa 2019, logo kuvalla.Vuoden 2019 uusmaalainen kaupunginosa on Itä-Helsingissä sijaitseva noin 7 700 asukkaan Roihuvuori. Kaupunginosaan on rakentunut vahva paikallinen identiteetti asukaslähtöisen ja monipuolisen toiminnan ansiosta.

Maakuntahallitus kiitti marraskuisessa valinnassaan etenkin Roihuvuori-seuraa tavoitteellisesta ja innovatiivisesta otteesta. Kaikille asukkaille avoimet matalan kynnyksen tapahtumat ovat aidosti edistäneet yhteisöllisyyttä ja kitkeneet epätasa-arvoisuutta.

Uusmaalaisen kaupunginosan palkitsemisessa oli tänä vuonna teemana tasa-arvo ja yhdenvartaisuus. Roihuvuoren toiminnassa on otettu esimerkillisesti huomioon kaikki alueella asuvat ihmisryhmät.

Roihuvuori. Kuvaaja Tuula Palaste.Roihuvuori on aktiivinen toimija myös lähialueiden yhteistyössä sekä kansainvälisyydessä. Toukokuisin kukkivien kirsikkapuiden aikaan järjestettävä Hanami-juhla on tuonut kansainvälistä tunnettuutta ja nostanut alueen profiilia. Tänä vuonna juhlijoita oli noin 25 000.

Vuoden kaupunginosan kunniakirja, seinälaatta ja tuleviin kehittämistoimiin myönnettävä 2000 euron palkintosumma luovutetaan alkuvuodesta 2019 osana Roihuvuoren tapahtumia.

Valinnalla on pitkät perinteet

Maakuntahallitus myöntää vuorovuosin Vuoden uusmaalaisen kylän tai kaupunginosan arvonimen hyvän asuinympäristön vaalijoille. Viime vuonna palkittiin ruukkimiljöö Strömfors.

Valinta tehdään kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan.

Uudenmaan liiton antama kylätunnustus on myönnetty vuodesta 1988 alkaen. Kaupunginosa valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2013.